Keeping up with the… influencers

Influencer marketing is niets nieuws meer. Veel marketeers voorspellen zelfs dat deze strategie de experimentele fase zal inruilen voor een permanent plaatsje in de marketingmix. De laatste jaren zetten merken invloedrijke individuen in om hun merk(boodschap) te promoten en verspreiden via social media. Bloggers, vloggers, populaire tweeps (twitteraars) en bekende personen; stuk voor stuk beloven ze de boodschap beter aan de man te brengen dan zou kunnen via advertising. Influencers zijn niet persé bekende hollywoodsterren, maar het kan ook gaan om bloggers met een kleinere aanhang, maar met veel engagement en betrokkenheid.

De opmars van micro-influencers

Deze bloggers, instagrammers of youtubers zijn dé nieuwe influencers. Hoewel beroemdheden nog steeds belangrijk zijn, is er toch een opvallende nieuwe trend in de influencer marketing. Een groot bereik kan een voorname factor zijn, maar in sommige gevallen is het veel efficiënter om te kiezen voor personen met een relatief kleiner aantal volgers. Een groot bereik leidt niet noodzakelijk tot invloed. Personen met kennis van het product die waardevolle en authentieke interacties voeren met hun volgers hebben vaak een effectievere impact.

Bedrijven gaan steeds vaker in zee met deze micro-influencers, zeker als het een nichemarkt betreft. Hoe meer volgers, hoe minder betrokkenheid, wat nefast kan zijn voor de vooropgestelde doelen van zo’n merk. Deze influencers richten zich op een specifiek onderwerp waarover ze gepassioneerd zijn. Ze handelen over een bepaalde niche, waartoe ook hun volgers behoren. Dankzij deze influencers kun je een zeer specifieke doelgroep bereiken. Authenticiteit en geloofwaardigheid staan voorop bij micro-influencers.

Transparantie

Een groot verschil tegenover de beginjaren van influencers is de opgelegde transparantie. Terwijl niemand voorheen wist welke blogger, youtuber of instagrammer officieel samenwerkte met welk merk, is dit tegenwoordig een must. Door simpelweg #ad, of een andere verduidelijkende hashtag, aan het einde van de post te plaatsen, wordt duidelijk dat de influencer betaald wordt en samenwerkt met het merk. Instagram maakt dit zelfs nog makkelijker met de branded content option. Deze tool bestaat uit een tag waarmee de influencer duidelijk maakt wanneer de post het resultaat is van een betaalde samenwerking.