Social SEO: Hoe TikTok en Instagram zoekmachines vervangen

Je kent het vast wel: je scrolt op TikTok en bekijkt een filmpje. Maar er wordt iets verteld waar je eigenlijk nog niet zoveel over weet, dus wil je meer informatie opzoeken. Vroeger deed je dit gewoon via zoekmachines zoals Google, maar tegenwoordig gebeurt dit steeds vaker via social media zelf. Je hoort het goed: TikTok wordt nu ook gebruikt als zoekmachine in plaats van enkel als social mediakanaal. Social media zijn allang niet meer enkel platforms om content te consumeren, ze zijn ook dé plek om informatie op te zoeken. Social SEO is daarom een booming business!

Blauwe zoekworden op TikTok

Social media als zoekmachines

Het gebruik van social mediakanalen als zoekmachines is nu populairder dan ooit. En dan gaat het niet enkel over het opzoeken van profielen en hoe je je profiel hoger in de zoekopdrachten krijgt, maar juist over de content zelf en hoe je deze hoger in de zoekopdrachten krijgt. Op TikTok kan je de zoekfunctie gebruiken om in te typen waar je meer informatie over wilt of wat je wilt zien en dan krijg je direct relevante content te zien. Ook kan je op TikTok gebruikmaken van de social search functie in de comments, waar vaak extra informatie of antwoorden op veelgestelde vragen worden gedeeld. Deze staat boven de comments in het blauw en geeft weer wat veel andere TikTok-gebruikers ook hebben opgezocht na het bekijken van de post.

 

Instagram heeft ook een zoekfunctie die relevante content laat zien op basis van je zoekopdracht, maar de app laat ook de profielen en plaatsen zien die je opzoekt samen met relevante content errond. Op dit moment biedt TikTok echter nog uitgebreidere en relevantere zoekmogelijkheden en zoekresultaten dan Instagram, maar de social SEO van Instagram is continu in ontwikkeling. Op Instagram zijn locaties bijvoorbeeld weer populairder als zoekcriteria, wat handig is om lokale doelgroepen te bereiken. Verder blijven hashtags een nuttige manier om relevante content te ontdekken over specifieke onderwerpen. Investeren in social SEO is dus zeker en vast aan te raden om je zoekoptimalisatie op social media te verhogen.

 

Hoe zorg je ervoor dat jouw content bovenaan de social searches komt?

Wil je dat jouw content goed scoort binnen de social searches? Dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten:

  • Relevante videocontent: Deel advies, vertel een verhaal of geef een duidelijke uitleg in een video. Mensen zoeken betrouwbare informatie zonder last te hebben van betaalde en vaak irrelevante advertenties, zoals bij traditionele zoekmachines.
  • Reageren op comments: Dit zorgt voor meer interactie, waardoor je content hoger wordt gerangschikt in de suggesties. Dit versterkt ook het communitygevoel. Het kan je ook helpen om binnen jouw niche micro-viral te gaan.
  • What’s trending?: Maak gebruik van populaire, trending geluiden, hashtags en contentformats zodat je content vaker in de ‘aanbevolen’ of ‘for you’ sectie komt te staan.
Instagram zoekfunctie
Social SEO: Hoe TikTok en Instagram zoekmachines vervangen 3

     

    Hoe Social Ctrl jou kan helpen met social SEO

    Bij Social Ctrl blijven we op de hoogte van de laatste nieuwe social media en SEO trends. Wij helpen je om optimaal gebruik te maken van de booming social SEO-strategieën. Van het optimaliseren van je videocontent en interacties tot het inzetten van de juiste hashtags en trends: wij zorgen ervoor dat jouw content niet alleen gezien wordt, maar ook hoog scoort in de social searches. Door social SEO kennis, data-gedreven inzichten en strategische contentplanning helpen we je jouw doelgroep effectief te bereiken op TikTok, Instagram en andere social mediakanalen.

     

    Wil jij ook je social SEO verbeteren voor meer views en interactie? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!