logo social ctrl

De opportuniteiten van digitale marketing

Het is nu al meer dan een jaar geleden sinds de coronacrisis in ons land is begonnen. De economische impact was en is nog altijd enorm. Heel wat ondernemingen hebben het dan ook  zwaar te verduren gekregen door de verplichte sluitingen en beperkingen. Hierdoor kwam er een noodzakelijke shift van real life naar digitaal. Digitale marketing nam toe aan belang maar waarom is het net nu zo belangrijk?

Online aanwezigheid

In deze tijden van onzekerheid is het enorm belangrijk dat je met je onderneming online aanwezig bent. Deze aanwezigheid helpt je namelijk een publiek op te bouwen, contacten te leggen met je klanten en hen op de hoogte te houden van de dagelijkse activiteiten die je verricht met je onderneming. In de afgelopen 10 jaar is ook de online aanwezigheid van consumenten gestegen, uit een onderzoek van Salesforce blijkt namelijk dat bijna 85% van de consumenten eerst onderzoek doet vooraleer ze een aankoop doen. Tot de meest gebruikte kanalen voor dit onderzoek behoren websites en sociale media. Als je als onderneming je aanwezigheid op deze kanalen versterkt dan gaan consumenten vertrouwd geraken met je producten en diensten. Daardoor gaan ze uiteindelijk sneller voor jou kiezen.

Digitale marketing is een krachtige communicatietool

Als je weet dat in 2019 bijna 4 miljoen Google zoekopdrachten per minuut werden uitgevoerd, waarvan veel om informatie te vinden over lokale bedrijven, dan weet je dat het internet een waardevol hulpmiddel kan zijn voor je bedrijf. Digitale marketing biedt je onderneming een kans om je bereik te vergroten en om met je consumenten te communiceren. Je website, sociale media en andere media bieden je de mogelijkheid om je unieke kenmerken en waarden in de kijker te zetten en je te onderscheiden van de concurrenten.

Je kan met digitale marketing ook nieuwe potentiële klanten aantrekken. Zo is sociale media marketing ideaal om je product of dienst te promoten omdat je via deze platformen een veel grotere hoeveelheid mensen kan bereiken. Als je weet dat er meer dan 3 miljard mensen actief zijn op sociale media dan weet je ook dat het gebruik ervan kan resulteren in duizenden potentiële klanten. De manier waarop je content plaatst en verspreidt, speelt een grote rol in het aantrekken van mensen. Een enkele post kan al een groot publiek bereiken zonder dat je er veel inspanning voor moet leveren. Sociale media geeft je ook de mogelijkheid om rechtstreeks te communiceren met potentiële klanten. Zo kan je een relatie vormen die hen zal beïnvloeden om met je bedrijf in contact te komen!

Je concurrenten zijn gedigitaliseerd, waarom jij (nog) niet?

De kans is groot dat je concurrenten wel geïnvesteerd hebben in digitale marketing. Wanneer je potentiële klanten beslissen om op Google te zoeken naar een bedrijf dat vergelijkbare diensten als die van jouw onderneming levert, dan gaan ze jouw concurrenten vanboven zien staan in de Google zoekresultaten. Je prospects krijgen niet eens de kans om voor jou te kiezen omdat je website een lage page ranking heeft.  Deze “page ranking” is ook van cruciaal belang. Uit onderzoek blijkt dat slechts 6% van online gebruikers op de 2de pagina klikken in de Google zoekresultaten. The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results!

Digitale marketing is makkelijk te meten

Een van de grootste voordelen die digitale marketing met zich meebrengt, is dat alles meetbaar is. Je krijgt een volledig overzicht van alle meetgegevens die voor je bedrijf of onderneming van belang kunnen zijn. Denk maar aan shares, likes, hoelang men op jouw website heeft gezocht en nog zoveel meer. Deze meetbaarheid is bij offline marketing daarentegen enorm beperkt. Je kan een advertentie plaatsen in een magazine of een krant, maar je zal moeilijk kunnen inschatten hoeveel mensen daadwerkelijk je advertentie hebben bekeken. Laat staan hoeveel tijd ze eraan hebben gespendeerd. In tegenstelling tot offline marketing geeft digitale marketing je de mogelijkheid om nauwkeurige resultaten te zien in real time.  Op basis van deze resultaten kan je bepalen of je strategie al dan niet succesvol is.

Wil jij je onderneming een digitale transformatie laten ondergaan of heb je hulp nodig bij het digitaliseren? Bij Social Ctrl bekijken we graag samen met jou de mogelijkheden en zorgen we dat jouw onderneming een digitale boost krijgt! Neem dus zeker contact met ons op of kijk eens bij ons dienstenaanbod.

Wil je graag met ons samenwerken?

04 - 08 - 2022
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Lees meer >
29 - 04 - 2022
Social Ctrl door de ogen van stagiair Andy!
Hoe is het om te werken als stagiair binnen Social Ctrl? We interviewden stagiair Andy om dat te ontdekken!
Lees meer >

Heb je een vraag of wil je graag eens samenzitten?