Sinds kort is Social Ctrl geëvolueerd van een social media marketingbedrijf naar een allround marketingbedrijf. Naast sociale media kun je nu voor veel meer bij ons terecht. We maakten de opdeling tussen branding, digitale marketing en mediaplanning. In deze blog lichten we branding verder toe.
Wat is branding?
Waaraan denk je bij de naam Coolblue? Ongetwijfeld de perfecte service, een vleugje humor en alles voor de glimlach. Net zoals je bij Apple waarschijnlijk denkt aan innovatie, mooi design en hoge kwaliteit en bij Ikea aan betaalbare meubelen en woonartikelen, alsook de kleuren geel en blauw. Dit zijn voorbeelden van bedrijven die hun branding piekfijn op orde hebben. Bij branding gaat het namelijk om de gevoelens en de gedachten die men associeert met jouw bedrijfs- of merknaam.
Met een goede branding geef je aan waarom de consument voor jou en jou alleen moet kiezen. Een brand, of merk, helpt jouw potentiële klant een keuze te maken uit een enorm aanbod. Branding zorgt ervoor dat jouw bedrijf of onderneming een herkenbare identiteit heeft waardoor je top of mind blijft. Je kunt je bekendheid vergroten en positieve gevoelens oproepen bij jouw doelpubliek. Branding is het voortdurend bouwen aan je merk, je imago. Het doel ervan is niet zozeer mensen overtuigen om jouw producten of diensten aan te kopen, wel om jou te leren kennen en te waarderen.
Aan de slag met jouw branding
Aan de branding van jouw bedrijf dient voortdurend gewerkt te worden, zowel intern als extern. Maar alles begint met een goede basis. Allereerst is het erg belangrijk een herkenbare identiteit te creëren. Door een persoonlijke huisstijl – een sprekend logo design, typerende kleuren en een catchy slogan – zal de klant jouw merk sneller herkennen. Door middel van jouw visuele identiteit zorg je voor de herkenbaarheid van je onderneming.
Een website die jouw huisstijl uitdraagt is in deze digitale tijd een absolute must. Zorg ervoor dat jouw – potentiële – klanten er terecht kunnen voor alle belangrijke informatie. Maar ook blogs en nieuwsberichten dragen bij tot een geslaagde branding. Ook visueel kun je jouw brand duidelijk maken. Denk maar aan personeelsfoto’s, gepersonaliseerde illustraties of reclamefilmpjes.
Doorheen alle communicatie is het belangrijk steeds dezelfde tone-of-voice aan te nemen. De stijl van communiceren stem je af op het doelpubliek. Zijn jouw potentiële klanten jonge millenials? Dan opteer je best voor een informele tone-of-voice die gerust wat speelser mag zijn met hier en daar een buzzwoord. Bestaat jouw publiek uit oudere zakenmensen? Dan gebruik je best ‘u’ en kies je voor een formeel taalgebruik. Voor alle copywriting houd je dezelfde schrijfstijl aan, dus ook voor bijvoorbeeld de teksten van je website.
Ken je doelgroep
We hebben de term doelgroep reeds vaker gebruikt en dat komt omdat jouw doelgroep nu eenmaal de basis van alles vormt. Wanneer je alles voor iedereen wilt zijn, riskeer je irrelevant te worden. Je moet je focussen op een bepaalde doelgroep en hen specifiek aanspreken. Daarom moet je zo exact mogelijk te weten komen wie tot jouw doelpubliek behoort. Hoe oud zijn jouw potentiële klanten, waar wonen ze, wanneer kopen ze, … Een merk is een duidelijk houvast voor je doelgroep, met je merk kun je je onderscheiden van de concurrentie. Een klant gebruikt een merk als uiting van hun identiteit, door middel van het dragen of gebruiken van een merk onderscheiden ze zich van de massa.
Een goede branding is dus essentieel voor ieder bedrijf. Door onder meer de juiste huisstijl, visuele identiteit en tone-of-voice zorgt het ervoor dat mensen je onderneming sneller gaan herkennen. Maar ook de visie en kernwaarden worden uitgestraald door middel van branding, zodat jouw merk positieve gevoelens oproept bij het doelpubliek.