logo social ctrl

Helemaal mee met de TikTok app!

Nog nooit van de app TikTok gehoord? Helemaal niet erg, maar met meer dan 500 miljoen gebruikers in de hele wereld wordt het misschien tijd om er kennis mee te maken. Zeker nu het platform steeds interessanter wordt voor adverteerders.

Wat is TikTok?

TikTok is een app die erg populair is bij tieners. Ondertussen is de app maar liefst 1,5 miljard keer gedownload!  Het is een sociaal medium waar je makkelijk korte verticale video’s kunt uploaden, maar ook kunt bekijken. De app combineert filmpjes met muziek die maximum 15 seconden duren. TikTok wordt ook steeds meer opgepikt door beroemdheden, maar ook gewone gebruikers groeien uit tot heuse supersterren dankzij hun miljoenen volgers.

De app is erg eenvoudig om te gebruiken. Je moet simpelweg een video opnemen die je in de app zelf helemaal kunt bewerken en monteren. Voeg muziek, filters, effecten en andere elementen toe en je video is klaar om te publiceren. Ook delen via andere apps zoals Instagram en Facebook maakt TikTok erg gemakkelijk.

TikTok staat bekend om de leuke challenges die op de app circuleren. Hierbij worden steeds catchy songs gebruikt. Hieraan danken heel wat opkomende artiesten hun populariteit, denk maar aan Billie Eilish en Lil Nas X, meer bepaald met de hit Old Town Road. Vooral dansen en lipsyncen zijn populair maar zoals altijd scoren ook schattige katten en honden zeer goed.  

Bij wie is de TikTok app vooral populair?

Tiktok is voornamelijk populair bij tieners. Uit cijfers blijkt dat zo’n 41% van alle gebruikers wereldwijd tussen de 16 en 24 jaar oud is. Maar ook volwassenen vinden steeds meer hun weg naar de app. Bovendien spenderen de gebruikers maar liefst 52 minuten per dag op TikTok! De cijfers zijn duizelingwekkend en het wordt dus steeds interessanter om op te nemen in jouw marketingmix.

TikTok kan interessant zijn voor marketeers

Op dit moment staat adverteren op TikTok nog in zijn kinderschoenen maar dat wil niet zeggen dat je de app volledig links moet laten liggen. Merken kunnen er zeker mee aan de slag. Jongeren storten zich wereldwijd massaal op de app, dit kun je als marketeer onmogelijk negeren.

Is jouw doelgroep generatie Z? Dan is TikTok het perfecte medium om hun aandacht te trekken. Adverteren op TikTok kan echter niet zonder een sterke strategie waar goed over nagedacht is. Een droge verkoopboodschap zal op TikTok absoluut niet goed scoren. Het gaat om grappige, luchtige en creatieve content die aansluit bij jouw doelgroep. De grootste groep TikTokkers zijn tieners en jongeren. Dit maakt TikTok de ideale app om jouw merk te verbinden met de volgende generatie consumenten. TikTok zorgt voor enorm veel engagement. Door simpelweg een leuke challenge te lanceren, kun je jouw doelpubliek omvormen tot ambassadeurs van jouw merk.

Momenteel is het enkel mogelijk bereik te kopen waarbij je kunt targeten op locatie en leeftijd. Maar je kunt ook samenwerken met bekende influencers of een eigen challenge opstarten en hiervoor een hashtag claimen.

Social Ctrl op TikTok

Ook wij hebben ons onlangs gestort op de populaire app. Volg dus zeker ons kanaal, waar Jedi Master Yoda alvast de show steelt! Wil jij meer informatie over TikTok of onze andere diensten – digitale marketingbranding en mediaplanning – neem dan zeker contact met ons op!

Wil je graag met ons samenwerken?

04 - 08 - 2022
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Lees meer >
29 - 04 - 2022
Social Ctrl door de ogen van stagiair Andy!
Hoe is het om te werken als stagiair binnen Social Ctrl? We interviewden stagiair Andy om dat te ontdekken!
Lees meer >

Heb je een vraag of wil je graag eens samenzitten?