logo social ctrl

Hoe adverteren op Pinterest

Sinds begin dit jaar kunnen we in België ook eindelijk gebruik maken van Pinterest advertising. Dit wil zeggen dat het mogelijk wordt om gesponsorde pins los te laten op het Pinterest-publiek. Geen idee hoe hieraan te beginnen? Wij helpen je alvast op weg!

Wat is Pinterest?

First things first, wat is Pinterest nu eigenlijk? Pinterest behoort officieel tot social media, maar het fungeert eigenlijk meer als zoekmachine en inspiratieplatform. Zo kun je op zoek gaan naar van alles en nog wat en Pinterest toont jou de meest relevante resultaten in de vorm van een afbeelding, ook wel pin genoemd. Achter elke afbeelding zit een link naar een blogbericht, website of webshop.

Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuw kapsel of wil je ideeën zoeken voor je decoratie? Dan kun je de pins die je het meest aanspreken eenvoudig opslaan in allerlei mappen of borden. Zo kun je ze steeds makkelijk terugvinden.

Adverteren op Pinterest

Sinds enkele jaren is het in de Verenigde Staten mogelijk om te adverteren via Pinterest, maar nu dus ook eindelijk in ons land. Met advertenties op Pinterest kun je je producten of content tentoonstellen aan personen die zoeken, browsen en ontdekken op Pinterest. Dit is dan ook meteen het grote voordeel van adverteren op Pinterest: je kunt targeten op trefwoorden. Zoals bij Google Ads kun je bepaalde zoekwoorden ingeven waarbij je wilt dat jouw advertentie verschijnt. Hierdoor bied je jouw product dus aan op het moment dat een potentiële klant er actief naar op zoek is. Zo komen jouw advertenties sneller terecht bij de juiste personen.

Aan de slag met Pinterest advertising

Om te kunnen adverteren op Pinterest moet je eerst een (gratis!) zakelijk account aanmaken, waarna je eenvoudig aan de slag kunt met advertenties. Er zijn verschillende soorten advertenties waarvoor je kunt kiezen:

  • Pins: een afbeelding.
  • Video’s: hierbij kun je kiezen voor de standaardbreedte of de maximale breedte, wat dubbel zo breed is als een normale pin.
  • Carrousels: van 2 tot 5 foto’s, elk met een eigen titel, beschrijving en landingspagina.

Voor de targeting combineert Pinterest het beste van Facebook advertising en Google Ads. Zo kun je je doelgroep heel specifiek samenstellen op basis van interesses, demografische gegevens en geslacht. Maar je kunt ook targeten op trefwoorden en gebruik maken van retargeting.

Voor het budget kun je kiezen voor levenslang, waarbij het budget gelijkmatig verspreid wordt, of dagelijks waarbij je een bedrag kiest dat per dag mag uitgegeven worden. De kosten worden bepaald op basis van CPC, kosten per klik of op CPM, kosten per 1000 vertoningen.

Hoeveel je betaalt voor een advertentie is afhankelijk van welk soort ad je verkiest. Zo is een video op maximale breedte uiteraard duurder dan eentje op de standaardbreedte. Maar de kosten worden ook bepaald door je doelgroep en de concurrentie. Voorlopig is er, in tegenstelling tot heel wat andere sociale media, bij Pinterest nog geen minimumbod vereist.

Voor wie vormt Pinterest een interessant medium?

Pinterest wordt gebruikt om inspiratie te zoeken. Daarom is het enkel geschikt voor bedrijven die visuele content hebben. Denk maar aan kledingzaken of kapsalons. Op Pinterest kun je enkel en alleen content toevoegen mét een afbeelding erbij. Heb jij visueel een verhaal te vertellen met jouw bedrijf? Dan is Pinterest advertising zeker iets voor jou.

De voordelen van Pinterest

Adverteren op Pinterest vergroot je naamsbekendheid en het zorgt voor extra verkeer naar je website. Gebruikers  van het platform zijn op zoek naar inspiratie en ideeën waardoor hun intentie om uiteindelijk te kopen bijzonder hoog is. Bovendien is het kanaal een zoekmachine waardoor er standaard talloze merken aanwezig zijn. Daardoor storen jouw advertenties absoluut niet, het is zelfs een meerwaarde. Mensen gebruiken Pinterest om inspiratie op te doen, dus jouw bijdrage is (hopelijk) precies wat ze zoeken.

Wil jij gebruik maken Pinterest Advertising, maar laat je dit en/of andere digitale marketing liever aan een professionele partner over? Dan helpen wij je met veel plezier verder. Neem dus zeker contact met ons op!

Wil je graag met ons samenwerken?

21 - 09 - 2022
Time to BeReal! Kan deze app in opmars ook voor jouw onderneming werken?
Wanneer de notificatie vandaag weer gaat binnenkomen weet niemand. Wat we wel weten is dat de BeReal app aan een grote opmars bezig is!
Lees meer >
04 - 08 - 2022
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Lees meer >

Heb je een vraag of wil je graag eens samenzitten?