logo social ctrl

Waarom jij YouTube moet gebruiken voor jouw bedrijf!

Beelden zeggen zoveel meer dan woorden. In de marketingwereld is dat niet anders. Video’s zijn nu eenmaal een handige tool om producten of services in de spotlight te zetten. Kijk maar naar bedrijven als Bol.com of supermarktketen Carrefour. Met hun content op YouTube trekken ze niet alleen makkelijk de aandacht van hun doelgroep, maar vergroten ze ook de kans op een aankoop.

Eerst en vooral: YouTube, wat is dat?

“De website waar internetgebruikers naar video’s kijken en zelf filmpjes kunnen publiceren, dat is YouTube.” Dat weten we ondertussen wel allemaal, maar het platform is veel meer dan alleen dat. In 2005 werd YouTube opgericht door Jawed Karim, Chad Hurley en Steve Chen. Nu, 17 jaar later, telt het platform 2,3 miljard maandelijkse gebruikers. Voor de gebruikers tussen de 18 en 35 jaar is de website zelfs een vervanging voor het traditionele televisiekijken. Naast video’s bekijken en posten biedt YouTube tal van andere mogelijkheden. Met producten als YouTube Music en YouTube TV speelt de onderneming in op de behoeften van bezoekers. Daarnaast breidt het platform de mogelijkheden voor creators aanhoudend uit. Op deze manier ontstonden onder andere YouTube VR en YouTube Shorts. Tot slot kunnen bedrijven bij het bedrijf terecht om producten of diensten te adverteren.

Waarom YouTube gebruiken als onderneming?

Je kan waarschijnlijk al merken dat YouTube niet zomaar een videoplatform is. Naast een groot aantal gebruikers, kunnen veel verschillende doelgroepen op de website terecht. Maar daar stopt het niet bij. Wanneer een bedrijf aanwezig is op de website en content plaatst, biedt dit een tal van voordelen. Wij hebben de vijf belangrijkste pluspunten op een rijtje gezet!

YouTube als zoekmachine

Je zou het op het eerste zicht niet denken maar YouTube is na Google de grootste zoekmachine die wereldwijd gebruikt wordt. Veel mensen gebruiken het platform om antwoorden te krijgen op verschillende vragen. Wanneer jouw bedrijf content post op het platform, kan je veel potentiële klanten bereiken. Zelfs als je geen video’s wil publiceren kan je advertenties inkopen die voorafgaand aan YouTube-video’s worden getoond.

Minder beperkingen

Geschreven teksten of foto’s hebben vaak hun beperkingen, maar video gaat veel verder. Als creator kan je meer informatie verwerken in een video. Daarbovenop blijven bewegende beelden beter hangen bij jouw doelgroep. Op deze manier zijn ook tutorials en how-to’s razend populair op het platform.

Video helpt in elke stap van de customer journey

Hoewel je niet direct iets kan kopen via YouTube, helpt het platform wel bij het opwekken van interesse en creëren van awareness. Dankzij een goede marketingstrategie kunnen deze 2 stappen binnen de customer journey het opzetje zijn voor consumenten om een product of dienst te kopen.

Remarketing

Zodra je eigen content gaat posten op je YouTube-kanaal, verkrijg je meer informatie over de kijkers. Deze kennis kan je vervolgens meteen inzetten door relevante advertenties te tonen nadat een gebruiker jouw video heeft bekeken. Een handige manier van remarketing!

Video’s op andere kanalen

De dag van vandaag bieden verschillende platformen en social media kanalen de mogelijkheid om video’s te tonen. Wanneer je goed investeert in jouw YouTube-video’s, kan je deze content ook gebruiken op andere platformen. Op deze manier bereik je een nog grotere doelgroep en stijgt de kans op conversie.

Zo zie je maar. YouTube is niet alleen een videoplatform, maar biedt ook verschillende voordelen aan bedrijven. Om een video te publiceren, moet er natuurlijk eerst content gemaakt worden en dat kan veel tijd in beslag nemen. Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing. Wist je dat Social Ctrl de ideale partner is voor het maken van een spraakmakende video? We ontwierpen al spots voor verschillende klanten. Ontdek al onze creaties op ons YouTube-kanaal en aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Wil je graag met ons samenwerken?

04 - 08 - 2022
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Lees meer >
29 - 04 - 2022
Social Ctrl door de ogen van stagiair Andy!
Hoe is het om te werken als stagiair binnen Social Ctrl? We interviewden stagiair Andy om dat te ontdekken!
Lees meer >

Heb je een vraag of wil je graag eens samenzitten?