logo social ctrl

Het belang van rebranding

Sinds kort is Social Ctrl geëvolueerd van een social media marketingbedrijf naar een allround marketingbedrijf. Naast sociale media kun je nu voor veel meer bij ons terecht. We kozen dus voor een grondige rebranding. Onze naam Social Ctrl hebben we behouden, maar onze diensten werden behoorlijk uitgebreid. Buiten het beheer van sociale media en online advertentiecampagnes kun je nu ook bij ons terecht voor brandingdigitale marketing en mediaplanning. Maar waarom hebben wij nu precies gekozen voor een rebranding en wat is het precies?

Look & feel

Met een goede branding geef je aan waarom de consument voor jou en voor jou alleen moet kiezen. Een brand, of merk, helpt jouw potentiële klant een keuze te maken uit een enorm aanbod. Met een herkenbare identiteit blijf je steeds top of mind. Zo vergroot je de bekendheid van jouw merk of bedrijf en roep je positieve gevoelens op bij het doelpubliek. Branding is het voortdurend bouwen aan je merk, je imago. Maar soms werkt de huidige branding niet meer, waardoor je misschien moet kiezen voor een rebranding.

Bij rebranding kiest een bedrijf voor een gloednieuwe look & feel. Hiermee wil men het merk herpositioneren op de markt. Dit kan door het kiezen van een nieuwe bedrijfs- of merknaam, logo, vormgeving of een combinatie hiervan. Kortom, de identiteit van het bedrijf wordt grondig door elkaar geschud totdat er iets nieuws uit de bus komt. Rebranding is echter niet hetzelfde als een simpele restyling. Bij rebranding gaat het om het herpositioneren van een merk, terwijl een restyling slechts het opfrissen van de huisstijl inhoudt. Rebranding gaat dus een stapje verder. Het kan een heel nieuw begin betekenen of een verlegging van de focus. Maar er zijn verschillende redenen waarom een bedrijf voor een rebranding zou kiezen.

Hulp nodig bij het op punt stellen van de look & feel van jouw bedrijf? Social Ctrl to the rescue!

Waarom

Het is altijd belangrijk om mee te zijn en te blijven met de nieuwste trends in het huidige, snel veranderende landschap. Om deze reden is het belangrijk dat je huisstijl in balans blijft met deze nieuwe trends. Het is mogelijk dat een huisstijl die gecreëerd werd in de jaren ’90 ondertussen ouderwets en uit de mode is. Maar het kan ook zijn dat 2 bedrijven samensmelten tot 1 gezamenlijk bedrijf. In zulke gevallen dringt een rebranding zich meestal snel op. De missie en kernwaarden van de afzonderlijke bedrijven zullen moeten samenvloeien tot één. In de meeste gevallen zal er een nieuw logo gekozen moeten worden en zelfs een nieuwe naam.

Zoals in het geval van Social Ctrl kan het ook zijn dat de diensten of het aanbod producten van een bedrijf verandert of uitbreidt. Doordat steeds meer klanten vroegen naar een uitgebreider dienstenpakket – wat we ook steeds realiseerden – besloten we uiteindelijk onze diensten officieel uit te breiden. Hierdoor herpositioneren we ons merk op de markt, waardoor een rebranding noodzakelijk werd. Maar ook een slechte reputatie of imago kan aan de oorzaak van een rebranding liggen. Denk maar aan Dexia dat Belfius werd na het financiële schandaal enkele jaren geleden. Om met een schone lei te kunnen beginnen, besloot de Dexia-groep voor een nieuwe naam te kiezen.

Je kunt dus om verschillende redenen kiezen voor een rebranding. Of het nu gaat om nieuw leven in je onderneming te blazen of door een negatief imago een rebranding is steeds een hele klus waarbij de hele organisatie grondig onder de loep moet worden genomen. Vertrek steeds vanuit je missie en kernwaarden. Zodra je weet wat je wil uitstralen kun je werken aan hoe je dit gaat aanpakken.

Wil je graag met ons samenwerken?

04 - 08 - 2022
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Content met de juiste boodschap? We’ve got your back!
Lees meer >
29 - 04 - 2022
Social Ctrl door de ogen van stagiair Andy!
Hoe is het om te werken als stagiair binnen Social Ctrl? We interviewden stagiair Andy om dat te ontdekken!
Lees meer >

Heb je een vraag of wil je graag eens samenzitten?