logo social ctrl

Logo design: het uithangbord van jouw bedrijf

Een goed logo design is niet onbelangrijk: het is de fundering van ieder bedrijf. Sterker nog, een logo vertelt al veel over het bedrijf zelf. Klanten hebben tegenwoordig een overvloed aan keuze waardoor een goede eerste indruk onmisbaar is. Daarom is het belangrijk om de aandacht van potentiële klanten te krijgen en te behouden. Kan je die aandacht niet trekken? Jammer, dan gaan ze verder naar een ander.

Gelukkig weten wij hier bij Social Ctrl exact wat jouw onderneming nodig heeft om die goede eerste indruk te maken met jouw logo. Check ook zeker onze andere diensten!

Gouden regels in logo design

1. Stel vragen voordat je aan het logo begint.

Elk bedrijf is uniek, ongeacht de sector. Daarom verdient jouw bedrijf dan ook een uniek logo. Maar voordat er aan een logo begonnen kan worden, is het belangrijk dat je jezelf enkele vragen stelt. Op die manier wordt het voor de grafisch ontwerper een stuk duidelijker waar jij en jouw bedrijf voor staan.

Enkele vragen die je kan verwachten voordat de ontwerper aan jouw logo begint:

  • Kan je wat informatie geven over het bedrijf?
  • Wat is de doelgroep?
  • In welke sector is het bedrijf aanwezig?
  • Wat zijn de waarden van het bedrijf?
  • Wil je de baseline in het logo laten terugkomen?
  • Heb je een bepaalde voorkeur voor de kleur?

2. Denk verder dan enkel het logo

Merkherkenning gaat verder dan enkel het logo. Kijk daarom naar het grotere geheel en hoe het logo past in de hele huisstijl. Hoe ziet jouw identiteit eruit als het logo niet getoond wordt? Is het nog steeds duidelijk dat het over jouw bedrijf gaat? Een huisstijl die in lijn ligt met jouw logo zorgt er ongetwijfeld voor dat jouw merk makkelijker wordt herkend.

3. Simpel en uniek

Allereerst, hou het simpel en gepast. Best wel logisch, want een simpel logo is makkelijker om te onthouden. Daarnaast zorgt een simpel logo voor flexibiliteit wanneer je voelt dat het tijd is voor rebranding. Maar zorg wel dat het uniek is aan jouw merk. Elk bedrijf heeft een unieke waarde, iets waar het voor staat of een typerende eigenschap. Maar maak het logo ook niet te voor de hand liggend. Het belangrijkste hierbij is dat het herkenbaar is en dat het in één lijn ligt met de uitstraling van jouw bedrijf.

Wil je verrassend uit de hoek komen? Dan kan je ook altijd gaan voor een font op maat.

4. Zeg “nee” tegen plagiaat

Tijdens het ontwerpen van jouw logo moet je opletten dat het niet op dat van iemand anders lijkt. Anders kan je in de problemen komen met copyright. Om zeker te zijn dat je logo niet op dat van iemand anders lijkt kan je via bepaalde sites, zoals boip.int, controleren of jouw idee niet al bestaat.

5. Tijdloos en veelzijdig

Bekijk zeker ook of jouw logo tijdloos is. Zal het logo nog steeds bruikbaar zijn binnen 10 jaar? Daarom is het belangrijk om je niet te veel te laten leiden door trends. Als je logo een tijdloos karakter heeft, zal er niet snel aan rebranding gedaan moeten worden. En zeg nu zelf, niemand wil ieder jaar een compleet nieuw logo zien bij jouw bedrijf.

Ten slotte is het belangrijk dat jouw logo veelzijdig gebruikt kan worden. Jouw logo zal namelijk getoond worden op verschillende formaten, zowel groot als klein. Zorg daarom zeker dat jouw logo schaalbaar is en in één kleur gebruikt kan worden.

De kleurenpsychologie achter logo design

Kleur wordt vaak onderschat. Nochtans is kleur een krachtig instrument. Iedere kleur heeft een bepaalde betekenis en kan bijgevolg dus de manier van denken en reageren beïnvloeden.

Samen met de vorm van je logo kan kleur ook zorgen voor herkenbaarheid. Denk er maar eens over na… Zelfs zonder de knalgele letters van Ikea herken je het logo nog steeds. Dat is dan ook iets waar je als merk zeker naar moet streven.

Wel is het verstandig om de kleur pas later toe te wijzen. Zorg eerst vooral dat de basis van jouw ontwerp goed zit. Een goede kleur helpt niet als de rest van het logo niet interessant is. Een logo werkt ook best in 1 kleur. Door je kleur te beperken, creëer je de mogelijkheid om het logo op verschillende achtergronden toe te passen.

De betekenis achter kleuren

Rood is de warmste kleur die er is. Het staat voor kracht, passie en warmte. Ook geel is een warme kleur. De kleur straalt innovatie, creativiteit, geluk en optimisme uit. Ook deze kleur wordt vaak gebruikt in design om aandacht te trekken.

In tegenstelling tot rood en geel is de kleur blauw een koude kleur.  Blauw wordt geassocieerd met balans, vertrouwen, kalmte en wijsheid. De kleur groen heeft een kalmerend effect op ons perspectief. Het is een kleur die staat voor leven, vrede, vernieuwing en harmonie.

kleurpotloden in alle kleuren

Paars is een kleur die staat voor luxe, ambitie, vitaliteit en creativiteit. Deze kleur is geschikt voor logo’s die elegantie en verfijning willen uitstralen. Als je kracht en mysterie wilt uitstralen dan is zwart de kleur voor jouw logo. Het straalt klasse, elegantie en verfijning uit.

Anders dan zwart wordt wit juist geassocieerd met licht. Het symboliseert puurheid, soberheid en zuiverheid. Tot slot bespreken we nog oranje. Deze kleur symboliseert creativiteit, vertrouwen en vreugde.

Schaalbaarheid in logo design is belangrijk

Denk er maar eens over na. Niets is zo vervelend als een goed logo hebben, maar het niet kunnen gebruiken als het enkele formaten groter moet zijn. Dit probleem doet zich voor wanneer je gebruik maakt van rasterafbeeldingen. Door het gebruik van rasterafbeeldingen wordt de kwaliteit van het logo beïnvloed zodra de schaalbaarheid verandert.

Om dit probleem te voorkomen gebruik je best een vector bestand bij het ontwerpen van jouw logo. Deze bestanden zijn namelijk schaalbaar naar elk niveau zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Het maakt niet uit of jouw logo nu wordt gedrukt op een flyer of op een grote banner. Op deze manier ziet het er altijd fantastisch uit!

Vector, raster, pixels, Social Ctrl, logo

Wil je graag met ons samenwerken?

19 - 06 - 2023
The Reel-deal voor jouw onderneming!
Instagram Reels zijn helemaal hot! Bovendien zijn ze niet alleen leuk om naar te kijken, maar voor bedrijven is het ook een interessante marketingtool. Let's get Reel!
http://Lees%20meer%20
16 - 05 - 2023
Maak het verschil met LinkedIn Advertising!
Met meer dan 675 miljoen gebruikers is LinkedIn één van de grootste zakelijke sociale netwerken ter wereld. Adverteren op LinkedIn is voor veel bedrijven dus erg interessant!
http://Lees%20meer%20

Heb je een vraag of wil je graag eens samenzitten?