Sinds kort is Social Ctrl geëvolueerd van een social media marketingbedrijf naar een allround marketingbedrijf. Naast social media kun je nu voor veel meer bij ons terecht. We maakten de opdeling tussen branding, digitale marketing en mediaplanning. In deze blog lichten we mediaplanning verder toe.
Wat is mediaplanning?
Met mediaplanning ga je op zoek naar de juiste media om een advertentie aan de doelgroep over te brengen. Het mediaplan vat de mediakeuze, planning en het budget samen in een concreet plan. Op basis van het budget, de doelgroep en de advertentie kiezen we het geschikte medium, waarop de advertentie het best tot zijn recht zal komen. Door middel van analyses, doordachte keuzes en een sterke mediastrategie probeert men de vooropgestelde doelen te behalen.
Hulp nodig bij het opstellen van jouw mediaplan? Contacteer ons!
Aan de slag met mediaplanning
Op basis van grondige analyses over de doelgroep, het budget en het doel van de advertentie wordt het geschikte medium gekozen. De advertentie moet afgestemd worden op jouw doelgroep zodat ze zich aangesproken voelen. Maar ook de juiste timing is erg belangrijk. Een advertentie die verschijnt op momenten dat jouw doelpubliek het niet ziet, heeft uiteraard geen enkele zin. Enkel als de advertentie op de juiste tijdstippen getoond wordt, zullen de beoogde resultaten behaald worden.
Verschillende soorten media
Het medium is dus sterk afhankelijk van de voorafgaande analyses. Hieruit kan blijken dat bijvoorbeeld een sociaal medium zoals Facebook of Instagram het geschikte kanaal is, of een vacature in een magazine of zelfs een reclamefilmpje in de cinema. Je kunt kiezen uit verschillende soorten media die opgedeeld worden in de categorieën print, online en audiovisuele media.
Onder print media verstaan we media die daadwerkelijk ‘geprint’ worden op papier. Denk bijvoorbeeld aan flyers, tijdschriften of kranten. Print is vaak nog steeds een goed idee, maar het brengt ook heel wat nadelen met zich mee. Denk maar aan een beperkte houdbaarheid en een duurder kostenplaatje. Wel is het ideaal om een specifieke doelgroep te benaderen en het straalt professionaliteit en vertrouwen uit.
Online
Online media bevinden zich uiteraard online, zoals bijvoorbeeld social media of nieuwswebsites. Het grote voordeel van online advertenties is uiteraard de meetbaarheid, de lagere kosten en de mogelijkheid om zeer gericht te adverteren.
Audiovisueel
Met audiovisueel bedoelen we advertenties via tv of radio, maar ook bijvoorbeeld in de cinema. Vaak gaan hier hogere kosten mee gepaard, maar voor veel advertenties kan het toch de beste optie zijn. Er wordt namelijk een erg groot bereik gegenereerd. De promospot die we maakten voor Schoonmaakzorg heeft bij de lancering enkele weken in de cinema gespeeld, wat de naamsbekendheid sterk ten goede kwam.
Advertentie ontwerpen
Nadat het medium is vastgesteld, is het tijd voor het ontwerp van de advertentie zelf. Op basis van het medium wordt het juiste format gekozen en ingekocht. Hierbij dient steeds rekening gehouden te worden met het vooraf bepaalde budget! Door middel van een correct budgetbeheer wordt het budget op de juiste manier ingezet op de juiste plekken. Voor het ad design moet je rekening houden met de geschikte opmaak en vormgeving.
Gedurende de looptijd van de advertentiecampagne dienen de resultaten nauwkeurig opgevolgd te worden. Zo ben je er op tijd bij wanneer er iets mis dreigt te lopen. Indien nodig kan de advertentie bijgesteld en geoptimaliseerd worden zodat de gewenste doelen steeds behaald worden.